Baza
wiedzy

Rozpoczynając przygodę z elektromobilnością warto w pierwszej kolejności zapoznać się z ofertą na rynku motoryzacji. W obecnej chwili oferowanych jest kilka typów “elektryków” (ang. Electric Vehicles, w skrócie EV), które różnią się sposobem korzystania z energii elektrycznej. Różnice te przedstawione zostały poniżej:

BEV
(Battery Electric Vecicles)

Samochód w pełni elektryczny. Nie posiada silnika spalinowego. Wykorzystuje do napędu jedynie energię z akumulatorów trakcyjnych ładowanych z gniazdka.

PHEV
(Plug-in Hybrid Electric Vecicles)

Samochód posiada dwa silniki: elektryczny i spalinowy. Może być ładowany z gniazdka. Porusza się w trybie hybrydowym, elektrycznym lub na konwencjonalnym paliwie.

HEV
(Hybrid Electric Vecicles)

Samochód, w którym elektryczny silnik wspomaga podstawowy silnik spalinowy. Auta nie można naładować z gniazdka. Energia odzyskiwana jest z hamowania pojazdu.

FCEV
(Fuel Cell Electric Vecicles)

Samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, w których tankowany wodór wchodzi w reakcję z tlenem tworząc energię elektryczną napędzającą pojazd.

Pełne “elektryki” (BEV) oraz hybrydy typu plug-in mogą być ładowane prądem stałym i/lub prądem zmiennym, przy czym w większości przypadków auta BEV będą mogły się ładować zarówno prądem stałem (DC), jak i prądem zmiennym (AC), natomiast PHEV w większości przypadków mogą być ładowane wyłącznie prądem zmiennym (AC).

Aby naładować auto należy więc wybrać odpowiedni punkt ładowania. Rozróżniamy następujące typy urządzeń:

Producenci pojazdów, pomimo postępującej standaryzacji w tym zakresie, wykorzystują różne rodzaje wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych. Obecnie na rynku królują dwa typy gniazd AC (Typ 1 i Typ2), którym odpowiadają określone gniazda DC (CHAdeMO i CCS). Osobne gniazdo na prąd stały mają auta marki Tesla, a gniazdo GB/T można znaleźć na rynku chińskim.

Czas ładowania auta elektrycznego zależy w dużym stopniu od maksymalnej mocy punktu ładowania i parametrów technicznych auta. W pewnym stopniu ma na niego wpływ również % naładowania baterii. Całkowicie rozładowane auto i prawie całkowicie naładowane auto ładuje się wolniej, dlatego często w literaturze podaje się czas naładowania auta od 10% do 90%. Posiadając informacje o pojemności baterii samochodu elektrycznego i maksymalnej mocy, z jaką może się naładować auto odpowiednio z gniazda AC lub DC oraz znając maksymalną moc ładowarki / stacji ładowania, można określić w miarę dokładnie szacowany czas ładowania się auta elektrycznego według następującego wzoru:

Więcej szczegółowych informacji na temat poszczególnych aspektów związanych z elektromobilnością w postaci analiz, raportów i podręczników, można znaleźć w publikacjach Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, których część znajduje się w zakładce “Publikacje PSPA“.