Elektromobilność

Podstawowe informacje

BAZA WIEDZY

Rozpoczynając przygodę z elektromobilnością warto w pierwszej kolejności zapoznać się z ofertą na rynku motoryzacji. W obecnej chwili oferowanych jest kilka typÃģw “elektrykÃģw” (ang. Electric Vehicles, w skrÃģcie EV), ktÃģre rÃģÅžnią się sposobem korzystania z energii elektrycznej. RÃģÅžnice te przedstawione zostały poniÅžej:

BEV (Battery Electric Vecicles)
SamochÃģd w pełni elektryczny. Nie posiada silnika spalinowego. Wykorzystuje do napędu jedynie energię z akumulatorÃģw trakcyjnych ładowanych z gniazdka.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vecicles)

SamochÃģd posiada dwa silniki: elektryczny i spalinowy. MoÅže być ładowany z gniazdka. Porusza się w trybie hybrydowym, elektrycznym lub na konwencjonalnym paliwie.

HEV (Hybrid Electric Vecicles)

SamochÃģd, w ktÃģrym elektryczny silnik wspomaga podstawowy silnik spalinowy. Auta nie moÅžna naładować z gniazdka. Energia odzyskiwana jest z hamowania pojazdu.

FCEV (Fuel Cell Electric Vecicles)

SamochÃģd elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, w ktÃģrych tankowany wodÃģr wchodzi w reakcję z tlenem tworząc energię elektryczną napędzającą pojazd.

Pełne “elektryki” (BEV) oraz hybrydy typu plug-in mogą być ładowane prądem stałym i/lub prądem zmiennym, przy czym w większości przypadkÃģw auta BEV będą mogły się ładować zarÃģwno prądem stałem (DC), jak i prądem zmiennym (AC), natomiast PHEV w większości przypadkÃģw mogą być ładowane  wyłącznie prądem zmiennym (AC).

Aby naładować auto naleÅžy więc wybrać odpowiedni punkt ładowania. RozrÃģÅžniamy następujące typy urządzeń:

Producenci pojazdÃģw, pomimo postępującej standaryzacji w tym zakresie, wykorzystują rÃģÅžne rodzaje wtyczek do ładowania samochodÃģw elektrycznych. Obecnie na rynku krÃģlują dwa typy gniazd AC (Typ 1 i Typ2), ktÃģrym odpowiadają określone gniazda DC (CHAdeMO i CCS). Osobne gniazdo na prąd stały mają auta marki Tesla, a gniazdo GB/T moÅžna znaleŚć na rynku chińskim.

Czas ładowania auta elektrycznego zaleÅžy w duÅžym stopniu od maksymalnej mocy punktu ładowania i parametrÃģw technicznych auta. W pewnym stopniu ma na niego wpływ rÃģwnieÅž % naładowania baterii. Całkowicie rozładowane auto i prawie całkowicie naładowane auto ładuje się wolniej, dlatego często w literaturze podaje się czas naładowania auta od 10% do 90%. Posiadając informacje o pojemności baterii samochodu elektrycznego i maksymalnej mocy, z jaką moÅže się naładować auto odpowiednio z gniazda AC lub DC oraz znając maksymalną moc ładowarki / stacji ładowania, moÅžna określić w miarę dokładnie szacowany czas ładowania się auta elektrycznego według następującego wzoru:

Więcej szczegÃģłowych informacji na temat poszczegÃģlnych aspektÃģw związanych z elektromobilnością w postaci analiz, raportÃģw i podręcznikÃģw, moÅžna znaleŚć w publikacjach Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ktÃģrych część znajduje się w zakładce “Publikacje PSPA“.Â